Creathaler
Image default
Health / Alternative

Wat een verpakking kan toevoegen

Het is nog weleens een ondergeschoven kindje in de marketing, de verpakking. Nog niet alle marketeers en brandmanagers zijn zich bewust van het belang van een goede verpakking. Dat is jammer, want de verpakking is wel degelijk essentieel. Het is namelijk het eerste wat mensen zien van het product. En we weten allemaal hoe belangrijk de eerste indruk is. De kleuren, de vormgeving en het gebruik van plaatjes op verpakkingen spelen een grote rol bij de uiteindelijke keuze van de consumenten om het product wel of niet te kopen. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat de verpakking op gelijke voet staat met het merk.

Met een mooie verpakking zouden consumenten aanzienlijke prijsstijgingen kunnen tolereren. Dit komt vooral doordat verpakkingen een product een luxe uitstraling kunnen geven. Wanneer er goed gebruik gemaakt wordt van kleuren en er bijvoorbeeld mooie letters als bedrukking worden gebruikt kan het product in de perceptie van de consument in waarde stijgen. Een blinkend zwarte verpakking roept vaak een gevoel van exclusiviteit op bij de consument.

Wel is het belangrijk dat men weet waar het producten in de schappen komt te liggen. Het heeft niet zoveel zin om een mooie zwarte verpakking te ontwerpen als veel andere producten in het schap ook een zelfde soort verpakking hebben. Dan val je met jouw product niet op. Bekijk dus hoe de verpakking van de concurrentie eruit ziet en pas je daarop aan. Consumenten moeten als ware verleid worden door de verpakking van het product. Naast de vormgeving van de verpakking moeten er natuurlijk ook wat praktische toepassingen op worden aangebracht. Zo wil je misschien een QR-code op de verpakking hebben staan, zodat consumenten extra informatie kunnen opvragen over het product. Een QR code printer zorgt ervoor dat de QR-codes professioneel op het product worden gedrukt. Ook zal het product gecodeerd moeten worden, hierbij kan je gebruik maken van een codeer printer.

http://kba-metronic.com/nl