Omgaan met frustratie en agressie in de zorg

      Reacties uitgeschakeld voor Omgaan met frustratie en agressie in de zorg

Hoe ga je om met patiënten in de zorg die agressief gedrag gaan vertonen? Wat moet je bijvoorbeeld doen als een dementerende patiënt elke keer om dezelfde hulp vraagt en agressief begint te worden, omdat jij niet op de voor hem gewenste manier reageert? Hoe moet je je grenzen aangeven als een familielid van een bewoner frustratie en wangedrag naar je vertoont? Hoe moet je reageren als een partner van een bewoner zijn frustratie en agressie gaat uitoefenen op jou? Krijg antwoord op al deze vragen door op deze situaties te oefenen.

Oefenen in een veilige omgeving
Bij agressie training kan je als deelnemende zorgmedewerker in een veilige omgeving oefenen met een acteur. Voor zorgmedewerkers is het belangrijk om een goede agressie training te volgen, omdat mensen die ziek zijn vaak onvoorspelbaar kunnen reageren. Partners van deze patiënten kunnen ook vaak frustratie agressie richting jou tonen. Door goed te oefenen met mogelijke situaties die in de praktijk gebeuren, voorkom je dat je voor verassingen komt te staan en kan je op de juiste manier reageren. Leren door te doen is bij zulke trainingen de key. Wees voorbereid en ontwikkel jezelf. Op deze manier kan je in de toekomst beter anticiperen op dergelijke situaties.

Doelen van de training
Omgaan met agressie trainingen hebben een aantal doelen hieronder staan ze op een rijtje.
– Het vroegtijdig kunnen ontdekken en signaleren van agressie en gedrag wat niet door de beugel kan.
– Het kunnen herkennen van allerlei verschillende soorten agressie.
– Het leren omgaan met intimidatie en effectief handelen en reageren op agressie.
– Leren opkomen voor jezelf en dit op de juiste manier doen.
– Het voorkomen van escalatie van agressief gedrag van de bewoners.
Werk jij in de zorg en herken jij veel van deze punten? Dan kan het handig zijn om te kijken wat een training voor jou kan betekenen.

http://zelfsterk.nl