Creathaler
Image default
Aanbiedingen

De beste tips voor een blauw licht filter bril

Belangrijke overwegingen bij het winkelen voor een blauwlichtblokkerende bril

 

Als u begrijpt hoe een blauwlichtblokkerende bril werkt en hoe u hem veilig kunt gebruiken, kunt u bepalen welke bril u nodig hebt. Lees de onderstaande vragen voor meer informatie.

 

De beste vergelijkingen voor blauw licht filter brillen op Slaapwijsheid!

Hoe werken blauwlichtblokkerende brillen?

 

Het is u misschien opgevallen dat brillenglazen met verschillende kleuren glazen hebben, meestal geel, amber of oranje. Deze glazen reflecteren blauw licht weg van uw irissen, waardoor het licht wordt tegengehouden voordat uw hersenen de kans krijgen om het als zonlicht waar te nemen.

Wanneer u een blauwlichtwerende bril draagt, vooral ’s nachts, creëert u een omgeving voor uw ogen die de natuurlijke vermindering van zonlicht nabootst die ’s avonds optreedt. Als gevolg daarvan beginnen uw hersenen op het juiste moment met de productie van melatonine, waardoor u gemakkelijker in slaap valt.

Heb ik een bril nodig die het blauwe licht tegenhoudt?

 

Onze hersenen zijn bijzonder gevoelig voor het blauwe licht dat digitale apparaten uitstralen. In feite interpreteren onze hersenen het als zonlicht, en daarom helpt het gebruik van deze apparaten ons wakkerder en alerter te voelen.

Hoewel dit een voordeel is wanneer we proberen te werken en productief te zijn, kan het een probleem zijn wanneer u de apparaten ’s avonds gebruikt – een tijd waarin uw hersenen zich moeten ontspannen om te kunnen slapen. Het blauwe licht weerhoudt onze hersenen ervan om “uit te schakelen” en de melatonineproductie op gang te brengen, waardoor slaperigheid wordt vertraagd.

Ongeacht uw leeftijd, als u apparaten met blauw licht gebruikt, vooral ’s nachts, kunt u baat hebben bij het dragen van een bril die blauw licht blokkeert.

Wat zijn de voordelen van een blauwlichtwerende bril?

 

Een blauwlichtwerende bril biedt veel voordelen voor de drager.

Eerst en vooral helpen ze de normale melatonineproductie te bevorderen. In een onderzoek werden deelnemers die 3 uur voor het slapengaan een blauwlichtwerende bril droegen vergeleken met deelnemers die dat niet deden. Degenen die de bril droegen genoten van een diepere slaap en rapporteerden verbeteringen in hun stemming.

Een bril tegen blauw licht vermindert ook de vermoeide ogen die we krijgen als we te lang naar ons computerscherm staren. De symptomen van vermoeide ogen zijn onaangenaam, en omvatten hoofdpijn, droge ogen, wazig zicht en pijn in nek en schouders.

Vermoeide ogen ontstaan na langdurig gebruik van elektronische apparaten (gedefinieerd als 2 uur of langer in één zitting). Helaas geeft 80% van de volwassenen aan dat ze dagelijks minstens zo lang elektronische apparaten gebruiken, en meer dan tweederde gebruikt meerdere apparaten tegelijk.

Langdurige of frequente blootstelling aan blauw licht ’s nachts is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker, met name bij werknemers in ploegendienst. Dit kan te wijten zijn aan de verstoring van hun circadiane ritme door ’s nachts te werken.

Wanneer moet ik mijn bril met blauwlichtreductie dragen?

 

U kunt dit type bril de hele dag door dragen, hoewel u het glas dat u gebruikt wel moet vervangen.

Lichtere, gele glazen zijn beter voor overdag, en u kunt ze dragen wanneer u binnenshuis achter uw computer zit te werken. Als u naar buiten gaat, doe dan uw bril af zodat uw hersenen een boost van natuurlijk zonlicht krijgen. Het ontvangen van natuurlijk zonlicht gedurende de dag helpt uw natuurlijke circadiane ritme te versterken. Het helpt uw hersenen om het verschil in licht beter te detecteren wanneer de zon ’s avonds ondergaat.

Voor elektronische activiteit binnenshuis ’s nachts zijn donkerdere rode of amberkleurige glazen beter. Begin uw bril 2 tot 3 uur voor het slapengaan te dragen. Hoe donkerder het brillenglas, hoe meer blauw licht het blokkeert, en daarom worden donkerdere brillenglazen aanbevolen voor ’s nachts.

Als u overdag donkere brillenglazen draagt, is de kans groot dat uw hersenen te veel melatonine aanmaken of de productie eerder starten dan zou moeten, juist omdat de bril zo effectief is in het blokkeren van fel licht, inclusief het natuurlijke zonlicht dat door de ramen van uw kantoor naar binnen valt. Als gevolg daarvan wordt uw circadiane cyclus verstoord en voelt u zich eerder moe dan zou moeten.

Aangezien ze ernstige kleurvervormingen kunnen veroorzaken, moet u het dragen van een blauwlichtblokkerende bril tijdens het autorijden vermijden.

Wat kan ik nog meer doen om mijn ogen te beschermen?

 

Beperk uw gebruik van digitale apparaten gedurende de dag waar mogelijk, en neem pauzes om langdurig gebruik te voorkomen. Wend bijvoorbeeld om de 20 minuten uw ogen gedurende 20 seconden af van het scherm en kijk naar iets op 20 meter afstand.

Schakel ’s nachts de app voor roodlichtfilters in op apparaten met deze functie. Slaapexperts raden aan om binnen een uur voor het slapengaan geen elektronische apparaten te gebruiken, zodat je hersenen kunnen beginnen met het afronden van de slaap. Volg hun advies op als dat mogelijk is.

Tot slot: zorg voor voldoende slaap! Laat uw ogen rusten door ervoor te zorgen dat u elke nacht meer dan 7 uur uw ogen de kost geeft.

 

Voor meer tips en tricks of vergelijkingen van blauw licht filter brillen, ga naar Slaapwijsheid.nl. Voor wetenschappelijk onderzoek van slaap problemen, ga naar slaapwetenschap.nl.

 

 

Gerelateerde artikelen

Bespaar op je menstruatieproducten met wasbaar maandverband

Picanha: een lekker stukje vlees

In 1958 volgde een overname van Auto Union door Daimler Benz.